Travel guide: Gili Trawangan, Indonesia

 

Gili Trawangan (nickname Gili T) is the largest of the three Gili Islands. It is also the most developed and most touristy one. The name Trawangan comes from the Indonesian word ‘terowongan’ which means tunnel, and that is because there was a cave tunnel built on this island during the Japanese occupation in World War 2.

Gili Trawangan (bijnaam Gili T) is de grootste van de drie Gili eilanden. Het is het meest ontwikkelde en toeristische eilandje van de drie. De naam Trawangan komt van het Indonesische woord ‘terowongan’ wat tunnel betekent. Dat is omdat er een grot tunnel was gebouwd op dit eiland tijdens de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog.

 

Most backpackers go to Gili T for the nightlife. It also has a reputation because of the drugs that would be freely available. However do not think that that is all Gili T has to offer. I did not do any of that , but I still liked Gili T the most out of the three islands. Gili T is very lively, which means it is easier to meet fellow backpackers and find a nice place to eat.
Because my hostel was about 1,5 km from the eastboulevard and there were no good roads and lanterns on the side of the ‘roads’, a bicycle was the best and fastest way to go to the ‘crowded area’, so I rented one for a few days.
Although I enjoyed my time on the Gili’s a lot, I have to be honest and admit that they did disappoint me a bit. Yes the beach and the sea look amazing (the sea is so blue!), but laying on the beach and swimming are not very comfortable, because of all the corals.

De meeste backpackers gaan naar Gili T voor het nachtleven. Het heeft ook een reputatie door de drugs dat goed verkrijgbaar zou zijn op dit eiland. Maar Gili T heeft echt wel meer te bieden. Ik ben niet uit geweest, maar vond Gili T het leukste van de drie. Gili T is erg levendig dus het is makkelijk om mede-backpackers te vinden en er zijn ook meer restaurants.
Omdat mijn hostel ongeveer 1,5 km van de oost boulevard lag en er geen goede wegen en lantaarnpalen op straat zijn, was een fiets de makkelijkste en snelste manier om naar het ‘centrum’ van het eiland te gaan.
Ondanks dat ik erg genoten heb van mijn tijd op de Gili’s, moet ik wel eerlijk bekennen dat ze mij wel een beetje zijn tegengevallen. Ja, het strand en de zee zien er prachtig uit (de zee is zo blauw!), maar op het strand liggen en zwemmen in zee zijn vrij pijnlijk door al het koraal in het water.

SIGHTS/ ZIEN

 

– Watching the sunrise
Getting up early to see the sunrise was probably one of the best decicions I made, because it was so worth it! Around six o’clock I got on my bicycle and rode to the beach at the eastside of the island. Riding my bike that early and seeing the sky already change color was very cool. When I got to the beach I sat down (there were maybe three other people) and just enjoyed the calm sounds of the water and the spectacular view! Just wow! In the back you see the Rinjani Vulcano at Lombok.

Opstaan om half zes in de ochtend om de zonsopkomst te zien was wel een van mijn beste beslissingen, omdat het het echt waard was! Tegen zessen sprong ik op mijn fiets en fietste ik naar het strand aan de oostkant van het eiland. Fietsen terwijl de lucht verkleurde was al een mooi gezicht. Ik ging op het strand zitten (er waren slechts drie andere mensen) en genoot ik van de rustgevende geluiden van het water en het geweldige uitzicht! Wow! Op de achtergrond zie je de Rinjani vulkaan van Lombok.

 

– Watching the sunset
Watching the sunset might be my favorite ‘activity’ when I am on an island. There is just something magical about seeing the sun disappear into the sea.
Each evening I would ride my bicycle and ride to the westcoast of the island to see the sunset. Usually it was pretty busy, but I was able to take some nice shots without people in it.

De zonsondergang bekijken is misschien wel mijn favoriete ‘activiteit’ als ik op een eiland ben. Het heeft gewoon iets magisch, de zon de verdwijnt in de zee. Elke avond pakte ik mijn fiets en reed ik naar de westkust van het eiland om de zonsondergang te zien. Vaak was het druk, maar ik kon toch genoeg mooie foto’s maken zonder mensen erop.

Gili Trawangan-Gilidivers– Snorkeling & diving
Because I had gone on a snorkeling trip around the Gili’s a few days earlier when I stayed at Gili Air (click here for my article on Gili Air), I chose to go diving during my stay on Gili T. There are a lot of diveschools to choose from; just walk along the ‘boulevard’ at the southeast side of the island and you will pass many of them. I decided to do a fundive (my first one!) with Gili Divers, because that one was recommanded to me by my diveinstructor in Thailand.
We dived near Sharkpoint and hoped to see a shark, but sadly there was a strong current and the visability was bad.

Omdat ik tijdens mijn verblijf op Gili Air al een snorkeltour rond de Gili’s had gedaan (klik hier voor mijn artikel over Gili Air), besloot ik tijdens mij verblijf op Gili T te gaan duiken. Er zijn veel duikscholen op Gili T; als je langs de ‘boulevard’ aan de zuidoost kant van het eiland loopt kom je ze wel tegen. Ik besloot om een fundive (mijn eerste!) bij Gili Divers te boeken, omdat mijn duikinstructeur in Thailand het over deze duikschool had gehad.
Wij doken bij Sharkpoint en hoopten haaien te zien, maar helaas was er een sterke stroming en daardoor hadden we ook slecht zicht.

FOOD/ ETEN
There are plenty of restaurants on Gili T, but none of them stood out. I usually choose for the chicken satay or nasi/ mie goreng.

Er zijn genoeg restaurants op Gili T, maar geen enkele was noemenswaardig. Ik koos vaak voor de kipsaté or nasi/mie goreng.

 

 

HOSTEL/ SLAPEN
During my stay at Gili T I stayed at a hostel called Gili Klapa. The hostel was big, had a social seating area and a little restaurant. The dorms were reasonably clean (I slept in a 3-persons dorm with two other people) and the woman at reception was incredibly kind. But the best part was the pool…. I have spend a lot of time there. In the mornings it would be relatively quiet, so I would just chill there and read a book.
A downside was that this hostel was in the middle of the island, so the restaurants and bars were a little far away. Luckily I was able to rent a bicycle.

Tijdens mijn verblijf op Gili T sliep ik in het Gili Klapa hostel. Het was een groot hostel met een sociale vibe en een klein keukentje. De kamers waren redelijk schoon (ik deelde een kamer met twee anderen) en de vrouw achter de receptie was erg vriendelijk. Maar het fijnste aan dit hostel was het zwembad….hier heb ik veel gebruik van gemaakt. ‘s Morgens was het vaak rustig, zodat ik heerlijk een boek kon lezen.
Een nadeel was dat dit hostel in het midden van het eiland stond, wat betekende dat de restaurants en de bars niet in de buurt waren. Gelukkig kon ik een fiets huren bij het hostel.